assignment 2

Pembentukkan persenoliti Muslim yang baik mungkin juga bermakna pembentukkan dan pembangunan manusia yang seimbang dan matang. Mengujudkan keluarga yang taat dan berdisiplin membawa kepada masyarakat bertakwa, adil mengamalkan nilai-nilai murni dan sebagainya. Mengujudkan sistem persekolahan yang menyuburkan akidah `islam bukan sibuk menyuburkan sukan dan seni sahaja. ada setengah pendidik yang begitu peka dengan pendidikan jasmani tetapi tidak seimbang sekali dengan kepekaan nya kepada pendidikan ruhani atau akhlak. Ada yang begitu asyik dengan teknolooogi tetapi memandang ringan terhadap ilmu-ilmu kemanusiaan dan agama. Mulut berbuih menyebut seimbang, amalan mereka menyolok sekali ketidak seimbangannya. Sikap seperti ini tidak mungkin membantu mengukuhkan penghayatan wawasan Islam dalam masyarakat atau negara.


Mengukuhkan nilai kejiranan, budaya penyayang, serta amalan kemasyarkatan yang positif seperti tolong menolong berjamaah dan sebaginya, menguatkan persaudaraan dan sebagainya sejajar dengan penghayatan akidah. Melaksanakan undang-undang Allah untuk mendisplinkan mahluknya adalah seuatu kemestian akidah.


Pembentukan kepimpinan yang berwawasankan Islam juga menifestasi komitmen kepada akidah Islam. Golongan yang curiga dengan kepimpinan dan kadar kepimpinan Islam dan cuba untuk menampilkan kepimpinan ala bangsa dan fahaman patrioratism. Semata-mata ternyata ingin dari dasar akidah Islam. Mereka benci dengan kaedah Islam sebaliknya suka kumpulan yang mewarisi wawasan sekularnya. Ini bercanggah dengan penghayatan akidah.


Keadilan adalah nilai penting dalam membangun masyarakat Islam. Menegakkan keadilan dalam diri, keluarga den masyarakat berkaitan denga tuntutan akidah. Manakala peteria keadilan itu ialah mengikut sistem pemerintahan Islam seperti yang di tuntut oleh akidah.

credit to http://denielahmad.blogspot.com/2009/11/akidah-dalam-kehidupan-umat-islam-siri.html

0 comments: